The SlayEr

The SlayEr

Tuesday, November 2, 2010

never be the same....

Yup....life will never be the same as before anymore..
sebab???...
sebab..dulu kecik...minta apa,buat apa pun sumanya ok..
but now...
suma brubah...
coz sdah besar..
zaman kecik n zaman besar ni mmg jauh berbeza...
but...jgn lupa....
semakin kita tua...semakin kita akan brubah jadi budak kecik balik..
x pecaya???...
kamu tunggu la sampai masanya kamu tua nnti..
kamu taw laitu apa yg aku maksudkan...
huhuhuhu..



aku taw ni pun sebab aku pernah jaga mendiang atok aku dulu..(atok sebelah mummy ku non-muslim..^__^)
hmm.....rindu ni sama dia..
td aku lepak bah di luar...mengenang nasib la kunuk..
time aku lepak2 tu..aku teringat mendiang..
mcm aku terbayang2 dia memanggil aku ni di pintu suruh masuk rumah..
"ezan....masuk la nak..malam sudah ni...sejuk di luar tu...nnti sakit"..
camni la dia slalu panggil aku...
huhu....
mendiang mmg sorng yg tegas...
even da berusia tp still tegas..
tapi...sorang yg terlalu penyayang...


aku masih ingat masa aku jaga mendiang dulu time sebulan pemergiannya..
bangun jak aku subuh,mesti dia masih belum tidur..
sebab dia sakit perut mo p toilet..
aku p dekat dia mmg sudah ku agak dia x dapat tahan..
dgn senyuman aku angkat dia n bantu dia cebok..
dalam keadaan aku bantu dia tu..
sikit demi sikit air mata aku mengalir..
sebak..
sebab....
aku x sanggup lagi tgk dia menderita camni tiap malam..
dia x dpt bangun sebab sakit tua..
tulang2 suma x sekuat dulu..
mau bangun pun x dapat sdh...
and aku masih ingat time dia sakit tenat sdh..
bckp pun x dpt..
dia juz bagi signal tuk buat suma benda..
aku blek jak dari kelas mmg aku trus tgk dia di katil..
dia kelaparan..dia pejam2 mata dia..
aku mengerti..
dia minta masak..
dgn hati yg sebak..
aku masakkan tuk dia..
kesian dia..terpaksa kami tinggalkan sorang2..
sebab masing2 kerja,skolah n ada kelas..
hmm...rindunya aku sama mendiang..
rindu segala nasihatnya yg pernah dia bagi sama aku..

aku rindu tuk dengar suma cerita dia..
dari zaman dia muda sampai zaman abis perang dunia..
even tiap hari,tiap saat dia ceritakan benda yg sama..
aku tetap x pernah bosan..
sentiasa ingin di ceritakan..


mendiang la "bestfriend" aku..
main chess sama2..
tgk t.v sampai subuh kadang2..
cerita sampai subuh..
aduinaa...mcm mok tkuar sdh air mata aku bah skrng...
huhuhuhu...




di saat dia menghembus nafas trakhir..
aku teda di sisi dia..
time tu aku ada kelas..
yg aku taw..aku nmpak dia sdh dlam keranda..
time tu..
aku mmg x dpt tahan air mata aku sdh..
dlam fikiran aku..
teda sdh teman tgk t.v sampai subuh..
teda sdh geVak ketawa dlam rumah..
teda sdh yg aku mau jagaa..
and yg paling aku sedih kan..
teda sdh cerita2 dia yg akan aku dpt dgr mcm dulu..
sumanya hanya tinggal kenangan..
aku rindu mok jaga mendiang..
aku rindu mok dgr suma cerita2 mendiang..
skrng jam 1.50a.m..
time2 camni la kami bcerita..
dia byk menasihat..byk bercerita..
aku cuma jadi pendengar yg setia..
sebab..dgn cara itu saja aku dpt menghiburkan dia..
dia mmg suka bila orang dgr suma ceta dia dgn penuh setia..
bg dia...suma cerita2 dia tu dia harap dpt jadi pengajaran tuk suma cucu2 dia..
hmm...



now..sambil aku menaip ni..air mata aku mengalir..
hati aku sebak..
tiba2 rindu mendiang..
tiba2 ingat mendiang..
tiba2 mencari mendiang..


aku terbayang diri aku..
mungkin aku akan jadi cm dia 1 day nnt kan..
bila aku ada cucu..
aku plak yg jadi penasihat n pencerita dorng..
giliran cucu2 aku plak yg akan bantu aku buat suma benda yg aku x mampu tuk buat.
aku berharap cucu2 aku nanti akan dgr ceta aku..supaya aku x kesunyian..
bila aku teringat mendiang..
aku trus terfikir masa depan..
mmg aku akan alami suma benda yg pernah dia alami masa dia tua.
pemikiran akan jadi pemikiran budak2 blek..
kuat merajuk..
kuat terasa..
sensitif...

bukan sekadar aku...
kita semua akan mengalami benda yg sama kelak..
percaya laaa...



aku harap..kita suma jadi la cucu yg baik..jadi la anak yg baik..
jgn ambil hati if atok or nenek kita nasihat kita..
jgn ambil hati bila dorng marah2..
bantu la dorng...
coz..without dorng..
teda la parents kita..and teda juga kita..
why not kita jadi teman dorng.
kalau bleh jadi bestfriend dorng..
luangkan masa tuk dorng..
sebab...pabila tua tu sangat2 la menyeksakan..
rasa sunyi..
rasa keboringan..
di tamnbah lagi dgn menahan sakit tua..
mmg perit..
mmg sakit..
jadi..kita sebagai cucu2 dorng ni la yg kena berusaha hiburkan dorng..
supaya dorng x rasa kesunyian..
supaya dorng x rasa tersisih..
hargai lah dorng slagi dorng ada..
jaga la dorng dgn belaian kasih dan sayang..
slalu la letak diri kita di tempat dorng..
cuba selami isi hati dorng..
cuba cari something yg dpt hiburkan dorang..
yg paling penting jgn singgungkan perasaan dorng..

kesian dorng..dorng perlukan perhatian dari kita..
jadi..apa benda yg dorng mau...kita ikutkan jak..
jgn membantah..
sebab...tiap apa yg dorng minta tu sebenarnya cuma mau taw..
samada kita masih sayang dorng ka x..
jgn anggap dorng tu lapok..
out 2 date...
jgn sekali-kali..
sebab..
dorng lebih mengetahui dari kita..
dorng lebih berpengalaman dari kita..
tiadanya pengetahuan n pengalaman dari dorng..
x akan wujudnya kemodenan yg kita nikmati skrng ni..
percaya la..


huhu..aku rasa mcm banjir sudah ni rumah ku dgn air mata aku..
xtaw la napa aku tiba2 jak cmni..
mgkin sebab aku sendiri rasa kesunyian bah..
dats why la aku dpt rasa apa yg mendiang pernah rasa..

hmm..bah..k la..
aku x dpt lagik ni menep..
x nmpk sdh ni apa yg aku taip..
kena cover air mata sdh mata ku..
hahaha..



apa2 pun....
kita cuba hargai atok,nenekn parents kita..
sebab...dorng la tunggak utama segala kejayaan kita..
bersyukur la dgn apa yg ada..
hargai la selagi ada..
jgn biarkan moment dgn dorng di persiakan..
jgn bila dorng sdh teda baru kita tercari-cari..


grandpa.....i miss u so much...
i won't forget what ever u told me b4..
i promise i'll be a good grandchild in the world..!!
i love u so much grandpa..i swear i am..!




---- (T_T) ---

(mood sebak)

No comments: